Molnár Autógáz

Autógázról

Feltöltve:
Szerző: admin-molnar

Az autógáz, más néven LPG, vagy LP Gáz folyékony halmazállapotú szénhidrogén gázok elegye, amelyet gépjárművek üzemanyagaként használnak. A cseppfolyós gáz nemzetközi jelölése az LPG (Liquefied Petroleum Gas). A közel azonos összetételű háztartási fűtési és főzési palackos gázt általában röviden PB-gáznak nevezik.

A cseppfolyós gáz lehet propán, bután, propilén, izobután, izobutilén, butilén és ezek elegyei. Tulajdonságait az MSZ EN 589 szabvány határozza meg. A cseppfolyós motor hajtóanyag közel azonos összetételű a háztartási PB-gázzal. A háztartási PB-gázhoz képest az autógázban például kevesebb szennyeződés lehet, kénhidrogént, vizet nem tartalmazhat. A bányászott szénhidrogénekből finomítás során, gyakorlatilag melléktermékként nyerik. A cseppfolyós gáz 95%-ban propánt (C3H8) és butánt (C4H10) tartalmaz. A fennmaradó 5% nehezebb szénhidrogénekből áll. A propán és a bután aránya kb 40%-60%.

Környezetkímélőbb módon ég, mint a benzin, mivel a NOX nitrogénmonoxid-összetevő a kipufogógázban csak mintegy 20%-a a benzinmotorénak, a szén-dioxid (CO2)-kibocsátása is mintegy 15%-kal alacsonyabb, valamint a nem elégett szénhidrogén is csak mintegy fele a benzinüzemnek. Szénmonoxid-értéke nullának vehető. Emellett az LPG-égéstermékek, kémiailag kedvezőbb összetételük miatt alacsonyabb gépjármű katalizátorhőmérséklet mellett is semlegesíthetők, ezáltal gázmeghajtású motorok a katalizátort kímélik. Ezen kedvező emissziós tulajdonságok miatt az LPG-hajtotta gépjárművek és -targoncák – a földgázüzeműek mellett — olyan belsőégésű energiaforrással rendelkeznek, amely még zárt térben is üzemeltethető. Ezzel szemben például a dízeltargoncák korom- és nagy mennyiségű NOX kibocsátásuk miatt erre nem alkalmasak.
Közvetlen, literben mért fogyasztás összehasonlításnál az LPG-ből mintegy 5-20%-kal kell több ugyanazon teljesítmény eléréséhez, mint benzin esetén. Ez adódik egyrészt abból, hogy a 95-ös oktánszámú benzin sűrűsége átlagosan 0,76 g/cm3, míg az LPG (amelynek oktánszáma átlagosan 106-nak vehető) 0,53 g/cm3. Ezeket összevetve, 40%-os többletfogyasztás jönne ki első körben, de tudni kell, hogy az LPG égéshője magasabb, mint a benziné /LPG:46,1 MJ/kg(12,8 kWh/kg), benzin: 43,6 MJ/kg(12,1kWh/kg)/. Ez elméletileg 33%-ra mérsékli a többletfogyasztás mértékét, a végső 5-20%-ot végül is a magasabb oktánszám eredményezi. A többletfogyasztás mértéke függ természetesen a vezetési stílustól, az átlagosan megtett úthossztól stb., leginkább, azonban a beszerelt /beszerelhető/ gázkészüléktől. A modern, harmadik generációs berendezéseknél ez az érték – megfelelő beállításnál — 10% százalék alatt van, mivel a lineáris gázinjektorok már megközelítik a benzinbefecskendezés karakterisztikáját, emellett a legújabb fejlesztésű szoftverek a gázadagolás legideálisabb módját is biztosítani tudják.
A cseppfolyós PB gázzal működő berendezések gyártása és szerelése olyan szigorú  biztonsági előírások alapján történik, mint:
  • alkatrészek bevizsgálása,
  • üzemanyag-tartály elhelyezése,
  • vezetékek tartóssága,
  • a gépkocsi által kibocsátott szennyező anyagok mérése.

A Molnár Autógáz Szerviz az LPG és CNG gázzal működő berendezések felszereléséhez szükséges  minőségi vizsgával rendelkező Zavoli alkatrészek teljes skáláját nyújtja. Fontos, hogy gépjárműve gázüzeműre történt alakíttatásával, Ön jelentősen hozzájárul a környezet védelméhez, a levegő tisztábbá, egészségesebbé tételéhez. A Molnár Autógáz szerviz, mely gépjárműve átalakítását végzi, speciális felkészültséggel és nagy gyakorlattal rendelkezik. A szerelők gázautó szerelő vizsgát tettek és a gyártó szakemberei is átadták tapasztalataikat. A kötelezően előírt eljárások, valamint az általunk is ajánlott ellenőrző vizsgálatok garantálják a gázautója üzembiztos és biztonságos működését.

CNG
Előnyei:
  • olcsó üzemeltetés
  • tökéletes égés
  • nagyon kedvező a környezeti terhelés
Hátrányai:
  • a CNG fosszilis energiahordozó
  • nagynyomású gáztartály(ok) 200-300 bár
  • kiépítetlen kúthálózat
  • kisebb teljesítmény, többletfogyasztás
  • csak henger alakú gáztartály, (nincs pótkerék alakú, nagy helyet foglal a csomagtartóban)
  • nagyon rövid megtehető távolság
  • 3 évenkénti gáztartály nyomáspróba (minden műszakinál)
  • drága átalakítási és fenntartási költség
  • nehéz gáztartály
  • átprogramozott előgyújtás szükségessége
  • rövidtávú használat, mindennapos tankolás
  • kevés műszaki vizsgabázis rendelkezik vizsgáztatási jogosultsággal
LPG
Előnyei:
  • olcsó üzemeltetés
  • az egyik legkörnyezetbarátabb alternatív üzemanyag
  • nagyobb megtehető távolság
  • sűrű kúthálózat Magyarországon és Európában
  • kis helyet foglal el a csomagtartóban n(pótkerék helyére is elhelyezhető)
  • parkolóházakba behajtási lehetőség
  • beszerelési  és fenntartási költsége  alacsony
Hátrányai:
  • az LPG fosszilis energiahordozó
  • csomagtartóból elvesz némi helyet
  • némi többletfogyasztás a benzines autókhoz képest ugyanazon teljesítmény eléréséhez

Budapestről

Kecskemétről

Szegedről