A legelső kérdés mindig az a gázrendszer beszerelése előtt, melyik készüléket szereltessem az autóba, melyek azok a különbségek, amelyek a piacon található megannyi készülék között találhatók, természetesen a legjobb legyen, a legújabb fejlesztésű, legfőképpen azonban az autó tökéletesen összhangban legyen a beszerelendő gázkészülékkel és természetesen elérhető áron legyen.
Ehhez, ezekhez a kérdésekhez próbálunk egy kis segítséget nyújtani, a választást pedig megkönnyíteni.
A készülékeket legelső sorban a gyártmányuk és az áruk határozza meg. A beszerelési ár az nagyon sok összetevőből áll össze, úgy, mint a készülék beszerzési árától, a szállítási díjjaktól, engedélyezési eljárásig (sorengedéllyel vagy egyedi engedéllyel történő szerelés) de legfőképpen magától az autótól és a beszerelésre szánt alkatrészektől függ. Itt esetlegesen a nagyobb motorral és akár a több 5-12 hengerrel szerelt gépjárművekre gondolunk ilyenkor. Az ár esetében érdemes odafigyelni a „nagyon kedvező” árakra is, mert ott már a beszerelt alkatrészek minősége sem biztos, hogy megfelelő, valamint a „drágább” autókba való beszerelések esetében a magasabbnak gondolt ár sem biztos, hogy magas, lévén vannak prémium kategóriás készülékek, amelyeket szükségszerű beépíteni azokba az autókba, amelyek ezt megkívánják. Ezek lehetnek ilyenkor az OBD felügyeleti rendszerrel ellátott készülékek, több reduktor beépítése a megfelelő teljesítmény eléréséhez, nagyobb átmérőjű gázüzemanyag vezeték, amelyek mind-mind megdrágítják a gáz beszerelését, gyors működésű injektorok beszerelése valamint maga a munka elvégzésének ideje a megfelelő minőség elérése érdekében.
A következő gondolatokat azonban nem árt megfontolni még a gáz beszerelése előtt. Vannak régi, jól bevált tradicionális márkák a piacon, amelyek már kiállták az elmúl 20 év nem könnyű próbáját, és ezen termékek mindegyike komoly fejlesztő munkán, minőség vizsgálaton ment-megy át, amelyek úgy lettek megépítve, hogy minden termék egy komplett, teljes egységet alkot. Ezt úgy kell érteni, hogy, az alkatrészek nem külön-külön lettek összeválogatva, hogy ilyen típusú reduktor egy olyan típusú gázbefecskendező sorral vannak összerakva, amit egy harmadik gyártmányú ECU vezérel.
Ezek a megoldások hosszú távon nem szolgálják a rendszer tökéletes működését, a motor rossz vagy helytelen működéséhez vezetnek, a motorhibajelző lámpa ilyen esetben mindig kijelzi a helytelen működést, mint akár a „gyors és álló helyzetben történő” rendszerprogramozást is.
Természetesen azonban minden rendszer lehet működőképes is, ez jobban az adott autótól és annak motorvezérlő rendszerétől függ. A magasabb környezetvédelmi osztályba sorolt autók (EURO5) esetében jóval körültekintőbben kell eljárni, mint a régebbiek esetében. Például a 9-es vagy magasabb környezetvédelmi besorolású utók esetében csak olyan gázkészülék építhető be, amely megfelel az EURO5-ös normatíváknak. Ezekben az esetekben a ZAVOLI készülék megfelelő választás, mivel minden olyan engedéllyel és szoftveres tudással rendelkezik, amelyek szükségesek ezen autók beszereléséhez. A programozás terén nagy segítség a „benzin hozzáadagolás” menüpont, amelynek segítségével magasabb fordulaton tudunk benzint hozzáadni a befecskendezett gázmennyiséghez, így autópályás használat során magasabb sebességnél is nagyobb védelmet tudunk biztosítani a motor szelepeinek a felsőkenő JLM rendszer segítségével. A JLM rendszer az a felsőkenő-olajozó rendszer Európában, amely rendelkezik TUV minősítéssel.
A beszerelés előtt érdemes tájékozódni az országos szervízhálózatról, annak eléréséről, referenciát kérni az adott szervizről, az ügyintézésről, ami lehetőleg egy helyen történjen a gázbeszereléssel, így a sorozat átalakítási engedéllyel szerelt autóknál rögtön átvehető a „szemle adatlap változás” melyet az okmányirodában leadva, rögtön már a forgalmi engedélyben is szerepelni fog a kettősüzem.
Mindenképpen ajánlatos egy gázautót üzemeltető ismerőstől referenciát kérni a döntés előtt és előnyben részesíteném azt a készüléket és gázautó szervizt ahol az ügyintézés gördülékeny, lehetőleg mindent egy helyen lehet elintézni, nem kell külön várni az adatlap kiadására a sorozatengedéllyel szerelt autók esetében.
Érdemes a kötelező szervizelés árairól is érdeklődni, egy aránytalanul magas szervízdíj sem jó előrejelzés a beszereléssel kapcsolatban. Lehetőleg a beszerelő cégnél más egyéb általános autószerelési vagy autóelektronikai munkákkal is foglalkozzanak, hogy egy esetleges benzines probléma miatt ne kelljen az autónkat ide-oda vinni, hanem egy esetleges benzines hiba kijavítása is gördülékenyen menjen.
Előny, ha olyan beszerelő céget választunk, ahová a beszerelés utáni műszaki vizsgákra is elvihetjük az autónkat, mivel a kétévenkénti műszaki vizsga is megkíván egy úgynevezett gázbiztonsági tanúsítást, amit egy helyen, egy időben el tudunk végezni és kényelmesebbé teheti az ügyintézést.
Remélem a döntésben tudtam segíteni és sikeres, problémáktól mentes gázautózást kívánok Önnek.